Égi Világosság folyóirat 4
Dr. Pataky Árpád 2006.09.29. 06:43
Szellemi Búvárok Pesti Egylete kiadványa
TARTALOM
Pünkösd
Doktor bácsi nyilatkozata 1927-ből.......................................................... 2
Beszámoló az Egylet alapításának 50. évfordulóján................................... 5
Fordulat: az alapítás részletei................................................................... 6
„Magyarország reménysége” Petőfitől 1916-ban................................... 10
Petőfi közlés folytatása 1917-ben........................................................... 12
Jókai és a spiritizmus............................................................................ 15
Jókait köszönti odaát Petőfi................................................................... 16
Jókai válasza........................................................................................ 17
Petőfi verse Jókai Mórhoz 1845-ből....................................................... 18
Prohászka Ottokár halála...................................................................... 20
Hillebrand dr. körében Boldog Margit
és atyja, IV. Béla megszólalása 1941-ben............................................... 21
Isten nyomai (Raáb Erzsébet verse)...................................................... 23
Kant és a szellemtan............................................................................. 24
A „Szellem, erő, anyag”-ról 1927-ben ................................................... 26
A mondottak összegzése....................................................................... 28
Beteljesednek a fatimai jövendölések (Antalóczi Lajos, 2000).................. 30
Utolsó fatimei titok.)............................................................................. 32
A Húsvét – újjászületés! (Kerekes Károly O.Cist. verse)........................ 33
„Élet és halál” – folytatás...................................................................... 34
PÜNKÖSD
Ezzel a pünkösdi számmal valamelyest érzékeltetni, tudatosítani akarjuk azt az eszmei irányvonalat, amelyet az itt, hazánkban 1871. év tavaszán odaátról alapított és lényegében 1949. júliusig jogilag létezett, majd 1994-ben újraéledt evangéliumi spiritiszta EGYLET töretlenül képviselt és gazdag irodalmában számunkra hátrahagyott.
Bárcsak sokak lelkében gyújtana új pünkösdi tüzet ez az emlékezés!
Ilyen érzéstől áthatva kívánunk a „SPIRIT” és a többi hasonló „KÖRÖK” valamennyi tagjának igazi pünkösdi megvilágosodást és ünnepet!
Munkálkodásunk iránya*
Doktor bácsi megnyilatkozása Pál beszélő médium útján
1927. április 24.
Üdvözöllek benneteket, kedves gyermekeim! Ugyan miről beszélhetnék én nektek másról, mint a mi ügyünkről! Hiszen mindenkinek megvan a maga monoideizmusa, – nekem is a magamé, amiben felnőttem és amellyel átjöttem ide; de azt hiszem és remélem, hogy ez a monoideizmus nem fog többé elhagyni soha. Ez pedig nem más, mint ennek a kicsiny tűzhelynek ügye, annak a szeretetnek állandó élesztése és ébrentartása, mely ezt a kis területet bevilágítja és e tűzhely körül ülőket melengetni és rendeltetésük útján előresegíteni hivatott.
Elvonulnak előttem a régi idők, amikor még csak néhányan voltunk, – alig egynéhány lelkes ember, akiket a szeretet tüze hívott, de akik naiv és tapasztalatlanok voltak és akiknek ezzel a naivitással és tapasztalatlansággal szembe kellett szállniok az egész közvélemény gúnyjával, rosszakaratával és értelmetlenségével. Ma ti, a mi gyermekeink, számban megsokasodtatok, a naivságból kigyógyultatok, – talán néhol-néhol jobban is, mint ahogy az ügy azt éppenséggel megkívánja, – tapasztalatokkal bőven rendelkeztek, és a közvélemény, amellyel szemben álltok, egész más alaphangra van beállítva, mint amikor mi az első kapavágásokat megtettük. A spiritizmus ma már nem egyenlő a csörgősipka viselésével, a spiritizmus ma már csak a teljesen tudatlanok és rosszul informáltak előtt az, aminek ezelőtt néhány évtizeddel tartották.
* A körtagok az ülés után a megnyilatkozott szellem által említett monoideizmusról beszélvén, Pál médium útján Doktor bácsi becsatolódott a témába.
Sőt vannak spiritiszták, – kívül ezen a körön, – akik már úgy sejtik, hogy a spiritizmus napja új mezőt fog bevilágítani, amelyre majd sokan fognak tódulni és hogy rajtuk akadjon meg a szem, sietnek előre kiállani, hogy amikor majd ez a tan divattá válik, az első és nevezetes emberek között említsék a nevüket. Ez mindig így volt, és így lesz, ameddig tökéletlen emberek lakják a földet. De erről nem kívánok beszélni, ez minket, akik itt belül vagyunk ezek közt a falak között, nem érdekel. Nektek eléggé megalapozott meggyőzödéstek és megismeréstek van és tudjátok, hogy a spiritizmus nem jelent egyebet, mint önmunkálkodást és ezáltal az önmunkálkodás által maradandó hatások gyakorlását a láthatatlan és látható környezetre. Ez a spiritizmusnak belső, etikai, szubjektíven egyéni célja.
Természetesen egy ilyen egyesülés, mint a miénk is, amely nagyon különböző érzésvilágú és gondolkodásbeli árnyalatú szellemet egyesít, különböző színeket is mutat. Vannak, akik azt hiszik, hogy ez az iskola itt valamiféle vallási felekezetféle, mert itt imádkoznak s áhítatosan viselkedni igyekeznek.
Vannak mások, akik azt vallják, hogy ez az iskola is, úgy, mint sok kívül álló egyesület, tudományos kutatásokat végezni hivatott a tudománynak azzal a szőrszálhasogató nehézkességével, amellyel az emberi és világi tudományok általában munkálkodnak. És itt bent, kedves testvéreim, látván a lelkeiteket, megállapíthatják, hogy hol az egyik, hol a másik irányzat mutat hajlandóságot arra, hogy túlsúlyra vergődjék. Közöttetek is vannak, akik inkább hajlanak a vallásos, pietisztikus irány felé, mások pedig talán szívesebben vennék még most is, annyi csalódás és kiábrándulás után, ha a külföldi tudósok mintájára szakszerű kutatásokat végeznétek. Nekünk pedig, kiket magasabb testvéreink a közvetlen irányítással bíztak meg és akik boldogok vagyunk ennek a megbízatásnak eleget tehetni, állandóan ezeket az erőket kell arra a vágányra terelnünk, amerre ennek az iskolának egyedüli és feltétlen hivatása vezet. Ezt a hivatást pedig már előbb egyetlen mondatban fejeztem ki: ez az önmunkálkodás, saját lelkünk nemesbítése, jobbá, igazabbá, tisztábbá való tétele, minden különös eszköz alkalmazása nélkül. És nem azért, hogy az egyén kiemelkedjék a többi fölé, – mert hiszen ez úgyis szükségképp bekövetkezik, – hanem azért, mert az Úr azt kívánja, hogy azok a nagyszámú testvérek, akik titeket körülvesznek és akik szíveteknek minden jóindulatú megmozdulására úgy sereglenek körétek, mint az éhező égi madarak télen a számukra elhintett gabonaszemekre, hogy megkapják a maguk mindennapi lelki táplálékát a ti példátok szemléléséből.
Ennélfogva, kedves gyermekeim, óvakodnotok kell még a látszatától is annak, mintha itt valamiféle felekezetieskedés volna. Felekezet van. éppen elég, talán több a kelleténél és bennük, fájdalom, egymással szemben a legengesztelhetetlenebb türelmetlenség. Ez a szerény hajlék nem templom, a szíveknek kell templomnak lennie, amelyben az Úr lakást találjon magának. De ennek a hajléknak nem szabad tudományos szőrszálhasogatás színhelyének sem lennie, mert hisz – úgy gondolom – nektek és nekünk többé nincs szükségünk arra, hogy fizikai, vagy egyéb primitív bizonyítékokkal próbáljuk megállapítani, miszerint itt tényleg szellemek vannak jelen. Szomorú volna, ha erre még szükség volna!
És arra sincsen semmi szükség, hogy a mi munkánknak visszhangja legyen odakünn, ama külföldi tudósok munkájának mintájára, amelyről a világsajtó beszél, mert az semmit sem visz az erkölcsi haladás utján előre s csak egyetlen célra jó, hogy az ilyen munkálkodás harcosainak emberi hiúságát hizlalja. Maradjon csak a mi iskolánk szerény, minden hangzatosság nélkül való iskola, amilyen az volt, melyet az Úr Jézus Krisztus tartott azokkal az egyszerű halászokkal, akiket a hálójuk mellől hívott el magához, mondván, hogy emberek halászására akarlak benneteket elküldeni. Ma komplikáltabb életet élnek az emberek, mint akkor, és egy nagy város társadalmában minden néven nevezendő foglalkozású ember megtalálja a maga megélhetését. Az Úr tehát, aki magas trónusáról alátekint, ma nem a háló mellől hívja el embereit, hanem íróasztaluk, üzletük, rendelőjük, gyalupadjuk vagy egyéb kenyérkereső eszközük mellől, azt mondván: Fiam, dolgozzál tovább a testért a testi és emberi eszközökkel, de jöjj, dolgozzál az én ügyemért is szellemi és lelki eszközökkel: tisztítsd meg magad, hogy azok is megtisztulhassanak, akik téged körülvesznek, nyisd meg lelki szemeidet és lásd, mennyire éheznek és. szomjúhoznak körülötted a világosságra és megismerésre, és igyekezzél ezt a világosságot láthatóvá tenni előttük! Ez téged nem akadályoz abban, hogy emberi foglalkozásodat, úgy; amint eddig, tovább folytassad. Nem vagytok tehát olyan fontos személyek, mint azok az egyszerű halászok voltak, mert azokat az Úr elhívta hálójuk mellől és egész életüknek az Úr szolgálatában kellett lefolynia. Nektek csak egy kicsiny rész jutott abból, amit azoknak kellett végezniök, arányban az ő képességeikkel és a ti képességeitekkel. Ismerjétek meg magatokat, kedves testvéreim!
Mi mindnyájan kicsinyek és jelentéktelen porszem, egy atom vagyunk abban a mérhetetlen szellemi mindenségben, amelyben élünk, – de jusson eszetekbe, hogy atomokból tevődnek össze a világok, amelyek nagyságát elgondolni is szédítő, s ha ezek az atomok széthullanának, megszűnnék a világ, megszűnnék minden.
Tehát amint azoknak az atomoknak, amelyek az anyagi világot alkotják, össze kell tartaniok, hogy a világ fennállhasson, úgy azoknak is, akik a szellemi világot alkotják, szorosan és elválaszthatatlanul össze kell tartaniok.
Ez az összetartó erő a szeretet. Ez az, amiről ebben az iskolában mindig és mindenféle alakban tanítanak!!
Az önmunkálkodás céljának tehát annak kell lennie, hogy megismerje minden egyes szellemlény, hogy a szeretetet kell a lélekben nagyra növelnie és ezáltal mindinkább az Úrhoz kapcsolódnia. Mert Ő azért jött erre a földre, hogy magához kössön minden embert és szellemet; a legjobb akaratútól kezdve a legellentétesebbig, hogy amikor Ő az Atyához megy, magával emelje a Hozzá ragaszkodó szellemtömegeket.
Ünnep következik rátok, kedves gyermekeim, ennek az iskolának, az apostoloknak és apostolok utódainak legmarkánsabb ünnepe, az az ünnep, amikor az Üdvözítő által megígért Vigasztaló leszállt és tüzes nyelvek alakjában ragyogott az apostolok feje felett, akik az Úr dicséretében összegyűltek. Mindebből ma már csak egy kicsiny keresztjel maradt meg a homlokotokon, de ennek épp úgy kell ragyognia, mint ama lángnyelveknek, hogy mindenek felismerjék bennetek a Szentlélek lelkes munkásait, akik különféle nyelveken tudnak szólni, – a szegényhez a szegény ember nyelvén, a pogányhoz a pogány nyelvén, a gazdaghoz a gazdag nyelvén, a sírókhoz a sírók nyelvén, az örvendezőkhöz az örvendezők nyelvén, hogy mindegyik megértse a mindenkit összetartó szeretet tanítását.
Hisz egyszerre csak az Úr elküldötte hozzánk is a vigasztaló Szentlelket, szellemtestvéreinket, megismertetve bennünket a Szentlélek tudományával, a spiritizmussal, amely megtanít bennünket mindenekre. Előttünk többé nem titok az élet célja, nem misztikus sötétség a halál, nem igazságtalan az élet a maga szenvedéseivel; nem véletlenség a teremtés végtelen rendszere, mert mindezek értelmezésére megtanított minket a Szentlélek, azaz Isten végtelen szeretetének kiáradása az Ő hűséges és engedelmes gyermekei útján, mint Krisztus megváltó missziójának segítő csapata, a spiritiszta tan által.
Egyetlen tudomány ez, amely minden néven nevezendő kérdésre kielégítő és maradéknélküli feleletet ad s ezzel mindenkit, minden irányban megvigasztalni és békességre vezetni képes. Erre pedig azért képes, mert az Úrtól ered s az Ő irányítása mellett működik. Ezért támaszkodik mindenben arra, amit az Úr mondott: „…eszetekbe juttatja mindazt, amit mondtam nektek.”
Áldva legyen a mi Vigasztalónkért az Úr mindörökre!
/ÉV. 1927/6. sz./
Ennek megvalósulásához azonban létesülnie kellett elhivatott emberekből és közvetítőkből álló földi szervezetenek, ami itt, nálunk így jött létre:
Beszámoló
Egyletünk vezérlő szellemének megnyilatkozása az ötvenedik évforduló alkalmából
József beszélő médium útján
Számadást kell tennem. Megtehetném egyedül is, az én Uram előtt, de nyilvánosan, előttetek kell azt elvégeznem, itt, munkámnak és működésemnek színhelyén.
Ötven év, sőt még több! Nektek embereknek meglehetősen hosszú idő, nekünk egy parányi kis időrész, rövid pillanat csupán. Amidőn elérkezett a pillanata annak, hogy az Úr igéje a maga tisztább igazságában itt a földön az emberek között hirdettessék, – akkor az Úr engem bízott meg, hogy ezt a munkát az ő törvényei szerint, az ő szellemében és akaratához képest elvégezzem. Én (azaz: Névtelen Szellem – kyÁ) és nővérem (Mária) vettük át a megbízatást, s lementünk a földre, hogy megkeressük azon az alkalmas talajt, ahol a magot az emberek szívébe hinthetjük, hogy ott gyökeret verjen, kalászba törjön és gyümölcsöt hozzon.
Tudjátok-e, óh emberek, hogy ez nem volt kis munka?! Hogy megbízatásunknak megfelelhessünk, elmentünk a különböző országokba, és kerestük az alkalmas emberanyagot, azonban egyik ország sem adott igazi olyan anyagot, amellyel munkánkat megkezdhettük volna. Az emberanyag nagyon kemény, darabos lévén, nem volt alkalmas annak a magnak befogadására, melyből az üdvnek kellett fakadnia. És akkor eljutottunk a ti országotokba, a földnek ebbe a kis részébe, amelynek lakói azonban elég fogékonyak voltak ahhoz, hogy munkánkat velük megkezdhessük.
A munkát tényleg el is kezdtük. Az itt talált emberanyagból választottuk azt a kevés részt, amelyen a gyúrás és puhítás munkáját megkezdhettük. Csak kevesen voltak eléggé fogékonyak és puhák erre a célra. Egészen kicsiny, jelentéktelen csapata a készséges, puha szívű, nyílt szellemű és jóakaratú embergyermekeknek. Ezekre helyeztük azután az emeltyűt, hogy mozgásba hozzuk vele azt az erőt, melynek hivatása volt a megváltás magasztos munkáját elvégzendő, kimenni a világba és összegyűjteni az Úr szőlőjének hivatott munkásait.
A kis Magyarországot választottuk tehát ki magunknak, mert itt találtuk meg az alkalmas munkatársakat, akikkel a mi nehéz, nagyon nehéz, hosszantartó és legtöbbnyire láthatatlan munkánkat elkezdhettük. Ámde még ennek az országnak kedves embergyermekei között is nagyon nehéz volt összehozni azt a kicsiny kis csapatot, amelynek kedvéért ide a földre jöttünk, hogy kibontsuk közöttük az Úr zászlóját és annak felírását: „Szellemi megváltás” a földi emberek szemei számára láthatóvá tegyük. Számot kellett vetnünk emellett az eszközökkel is, amelyek alkalmasak segíteni munkánk sikerét előmozdítani. E tekintetben kénytelenek voltunk idegen (német) anyanyelvű emberekkel kezdeni a munkánkat, mert nemcsak a jelen, hanem a jövendő számára is kellett dolgoznunk.
Az a tan ugyanis, melyet nekünk hirdetnünk kellett, megkövetelte, hogy az emberek között a legmesszebbre terjedőleg elterjesztessék, ehhez azonban a ti nyelvetek nem volt alkalmas. Egy világnyelvre volt tehát szükségünk, hogy minél több ember érlelődhessék meg annak a munkának szolgálatára, melynek itt a földön, emberek által kellett elvégeztetnie. Felszántottuk tehát a talajt, belehintettük a magot s megmunkáltuk a földet, hogy a termés is bekövetkezzék.
Amikor aztán mindezt elvégeztük, a továbbiakat az emberekre bíztuk, a mi további munkánk pedig itt, a ti szűkebb körötökben folytatódik azokkal az eszközökkel, amelyeket nektek kell nyújtanotok s azon a nyelven, amely a ti anyanyelvetek. Most tehát dolgozhattok a ti kis szántóföldeteken s kiegészíthetitek magatokat további munkásokkal is, amennyire az módotokban lesz. És most érettekké is válhattok arra, hogy mindannyian besorozhatók legyetek abba a munkáscsoportba, melynek hivatása az Úr művét tovább vezetni és amennyire lehetséges, a földön be is fejezni…
Ötven év! Milyen hosszú időre van szükség. ahhoz, hogy az igazság az emberek. között megelevenedjék! /ÉV. 1922/3. sz./
Nem lehet megállni, hogy az Egylet alapításának pontos részleteit Doktor bácsi „Csevegések a kandalló mellett” című Égi Világosságbani tárcacikke alapján ide ne iktassuk. A minden sorából kitűnő megkapó események tisztán láttatják az isteni gondviselés precizitását, ami előtt nekünk, késő utódoknak néma főfajtással szabad és kell tisztelegnünk, hogy erőre kapjunk – a továbbiakból kitűnő és ránk is vonatkozó – feladatok elvégzésére.
Fordulat
1871. február 21-én érkezett Adelma szellemei által írott rendelés. A végén volt aztán a csattanó: „Adolf el ne lankadjon buzgóságában és az ügyhöz való szeretetében. Mi mellette vagyunk és segítjük – mi, Adelma vezérlői. Igenis Adelma, Ödön meg Katalin híven fogják őt segíteni egy alapítandó egylet létesítése körül, amely kellő s jó vezetés mellett nagy erkölcsi horderejűvé válhatik. Az egységes összetartás erőt ad; azért Adolf mindenben támaszkodjék mireánk és ti hármatokra, mi akarjuk segíteni. Amen.” Mária, Buddha, Laurentius.
Állva kezdtem bele az olvasásba, de le kellett ülnöm, minthogy a megindultság és meghatottság annyira erőt vett egész lényemen, hogy szinte forgott velem a világ. Gyengeségem és hibáim tudatában megfoghatatlan volt előttem, hogy a magas szellemek tudomást vettek rólam, direkt nevemen szólítottak meg, sőt – ami pláne elkábított – még közvetlen részvételre és munkálkodásra hívtak fel a szent ügy érdekében… Hol a fejemhez kaptam: vajon valóság-e ez, hol újra meg-megnéztem Adelmának kacskaringós médiumi írását: vajon jól olvastam-e mindezt. Elmerültem és erős fogadalmat tettem fel magamban gyengeségem és hibáim leszerelése és lelkem nemesítése tekintetében.
Előttem fekszik február 2-i, Vay Miklósnéhoz intézett válaszom, de mellőzöm túláradó érzelmeim leírását, csupán záró soraimat citálom: „Távol legyen tőlem, hogy csekély személyemet Mózes magasztos alakja mellé merészkedném állítani összehasonlításul, azonban mégis némi sejtelmem lehet azokról az érzelmekről, melyek őt áthatották, midőn a tüzes bokorból az égi megnyilatkozás hangjai fülébe csendültek.”
Örök emlékezetű lészen e jelenet előttem, mely ha nem is volt éppen szellemi újjászületésem teljessége, de mindenesetre szellemi újjászületésem kiindulási pontjának tekinthető.
A magas vezetők megalapítják az egyletet
|